Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi

Ağız, diş ve çene cerrahisi, diş ve ağız sağlığı disiplinini geniş anlamda kapsayan bir tıp dalı olarak bilinir. Ağız, diş ve çene cerrahları, çeşitli tekniklerle diş, diş etleri, çene kemikleri ve ağız içi dolgular konusunda başarılı müdahaleler gerçekleştirebilirler.

Ağız, diş ve çene cerrahisi uzmanları, diş çekimi, implant uygulamaları, çene kırılmaları, ağız içi kist ve tümörlerin temizlenmesi gibi konularda hastalara hizmet verirler. Ayrıca uzmanlar, çene uyumsuzlukları, uyku apnesi ve yüz travması gibi konularda da bilgi sahibidirler.

Ağız, diş ve çene cerrahisi, hastaların ağız sağlıklarını koruyabilmek ve komplikasyonlar ortaya çıkmadan sorunları giderebilmek için var olan bir disiplindir. Uzmanlar, bilgi birikimleriyle teknolojik gelişmeleri birleştirerek günümüzde hastalara en özel tedavi yöntemlerini uygulayabilmektedir. Bu sayede hastalar, sorunsuz bir ağız sağlığıyla birlikte her zaman arzu ettikleri gülüşlere de kolayca kavuşabilirler.

Ağız Diş ve Çene Cerrahisi Nedir?

Tıp dilindeki adıyla oral ve maksillofasiyal cerrahi olan ağız, diş ve çene cerrahisi, yüksek eğitimli diş cerrahları tarafından gerçekleştirilen operasyonlardır. Bu noktada gerçekleştirilen tedavi işlemleri, hastaların ağrı hissetmemeleri için lokal anestezi altında gerçekleştirilir. Ayrıca diş hekiminin vereceği kararla bazı hastalarda genel anestezi yöntemleri de tercih edilebilir.

Ağız, diş ve çene cerrahisi disiplini kapsamında genellikle karmaşık diş çekimleri, gömülü diş ameliyatları, kist operasyonları, kırık tedavi, yarık tedavisi, tükürük bezi hastalıkları tedavisi ve çene yapısında doğuştan oluşan bozuklukların tedavisi gerçekleştirilir.

Son yıllarda çoğu kişi, damakta aşınma, yıpranma ve çene eklemi ağrısı gibi birçok nedenle birlikçe ağız, diş ve çene cerrahisine başvurmaktadırlar. Bunun yanı sıra yiyecekleri ısıramamak, yutamamak ve çiğneyememek de çoğunlukla ağız, diş ve çene cerrahisi problemi olarak gösterilir. Ayrıca sesli solunum, konuşmada zorluk veya horlama gibi ağız açıklığının anormal derecelerde olmasıyla ortaya çıkan problemler için de ağız, diş ve çene cerrahisine başvurmanız gerektiğini belirtmekte yarar var.

Ağız Diş ve Çene Cerrahisi Kapsamında Hangi Hizmetler Verilebilir?

Ağız, diş ve çene cerrahisi kapsamında teknolojinin ilerlemesi ve disiplinin gelişmesiyle birçok farklı tedavi hizmetinin verilebildiği gözlemlenmektedir. Bu durum, ağız sağlığını korumak isteyen herkesi bir hayli sevindirirken cerrahların da deneyim kazanmalarını sağlamaktadır. İşte, ağız, diş ve çene cerrahisi tarafından sunulan hizmetlere dair merak edilen tüm detaylar;

• Diş Çekimleri

Genellikle basit işlemlerden biri sanılan diş çekimleri, çeşitli sorunları kapsarken çoğunlukla komplike bir hale de gelebilir. Bu noktada diş kökü kırılmaları ile hastalara uzun ve komplike müdahalelerin yapılması gerekebilmektedir. Diş kökü kırıldığında diş çekimi yapılacak olan hasta için öncelikle lokal anestezi uygulanır ve operasyon süreci başlatılır. Diş eti kaldırılarak ağız, diş ve çene cerrahi tarafından diş kökünün tamamen çıkarılması ve sorunlu bölgeye dikiş atılması sağlanır.

• Gömülü Diş Ameliyatı

Ağız ve diş sağlığına önem veren kişilerin korkulu rüyalarından olan gömülü dişler, dişlerin yüzeye kısıtlı bir alanda çıktıkları veya hiç çıkamadıkları durumlarda görülürler. Gömülü diş ameliyatı sırasında lokal anestezi uygulanır ve tedaviye başlanır. İşlem öncesinde cerrah, öncelikle gömülü dişin durumunu ve konumunu inceler. Tek seferde alınabilen dişler kolayca yerinden sökülürler fakat daha komplike durumlarda dişin parça parça alındığı da bilinmektedir. Dişin tüm parçaları alındıktan sonra bölgeye dikiş atılarak operasyon bitirilir ve bölgenin iyileşmesi beklenir.

• Kist Tedavisi

Kistler, diş etinde ortaya çıkan ve içleri genelde sıvıyla dolu olan istenmeyen lezyonlardır. Bu lezyonların diş köklerinde veya çene kemiğinde görülebildikleri de bilinir. Sinsi yapıda olan kistlerin ilk bakışta görülebilmeleri bir hayli zordur ve gerekli müdahale de karmaşık olabilir. Kist tanısının en iyi yolu, düzenli diş kontrollerinin gerçekleştirilmesidir. Düzenli kontrollerde büyüyerek çene kemiğine baskı yapan lezyonlar önceden kolayca fark edilirler. Ağız, diş ve çene cerrahları, kist tedavisini genellikle kanal tedavisi ile yaparlar ve bu sayede hastanın dişi de alınmamış olur.

• İmplant

İmplantlar, ağız, diş ve çene cerrahisi alanında sıklıkla tercih edilen ve titanyum malzemeyle kaplanarak ağız içerisindeki boşluklara yerleştirilen vida benzeri parçalardır. İmplant tedavisi, ilgili disiplin tarafından diş kaybı olan tüm bölgelere kolayca uygulanabilmektedir. Uygulanan implantların kemiğe kaynama sürelerinin başarılıyla tamamlanmasıyla üzerlerine protezler uygulanır. Bu diş protezleri ise porselen veya zirkonyum olarak tercih edilirler.

• Çene ve Yüz Bölgesine Kırılmamalar

Çene ve yüz bölgesindeki kırılmalar, acil ve ciddi tedaviler gerektiren travmalardır ve ağız, diş ve çene cerrahisi tarafından müdahaleler ele alınır. Bu gibi durumlarda travmalara hızlı yanıt verilmediğinde hastalarda hayati tehlike dahi gözlemlenebilmektedir. Yemek yemekte zorlanan hastaların ağız, diş ve çene cerrahisi uzmanı tarafından sargı ve işlemleri yapılır ve herhangi bir harekette bulunmaması sağlanır. Oluşan kırıklar için tedavi yöntemi planlanır ve genelde tel uygulaması tercih edilir. Kırıkların iyileşmesi ise kimi zaman 6 haftayı bulabilmektedir.

• Dudak ve Damak Yarıkları

Dudak ve damak yarığı problemi, genellikle anne karnındaki gelişim sırasında doğuştan gelen eksiklikler nedeniyle ortaya çıkan bir sorundur. Dudak ve damak gelişimleri tam olmayan çocuklarda yemek yemede zorlanma, konuşma güçlüğü ve yutkunma zorluğu gibi problemlerle de sık karşılaşılır. Bu noktada ağız, diş ve çene cerrahisi ile dudak ve damak yarıkları için tedavilere bebeklik döneminde başlanmalıdır. Aksi halde yetişkinlik döneminde yapılan işlemlerden herhangi bir sonuç alamamak çok olasıdır.

• Tükürük Bezlerindeki Sorunlar

Günümüz hayat stresi ve düzensiz beslenme alışkanlıkları nedeniyle tükürük bezlerindeki sorunlar da farklı şekillerde karşımıza çıkmaktadır. Bu sorunlar arasında en sık görüleni ise enfeksiyonlar olarak bilinir. Ağız, diş ve çene cerrahisi uzmanları, bezlerde oluşan enfeksiyon durumları için antibiyotik uygulamalarına başlayacaklardır. Fakat bazı ileri vakalarda görülen tümör oluşumları ise daha ciddi problemlerin habercisi olarak bilinir. Bu nedenle ağız, diş ve çene cerrahisi randevularınız sırasında diş hekiminizin tümör oluşumlarını titizlikle takip ettiğinden ve gerekli durumlarda biyopsi yaptığından emin olun.

• Çene Yapısındaki Bozukluklar

Günümüzde sıklıkla karşılaşılan çene yapısındaki bozukluklar, hastalarda yemek yerken zorlanma veya konuşma sorunlarını ortaya çıkabilir. Bu nedenle doğuştan gelen çene yapısı bozukluklarının hızlıca tedavi edilmesi de şarttır. Yıllardır en sık görülen çene komplikasyonları arasında çenelerin birinin daha önde – arkada olması veya çenenin gelişimini tam olarak tamamlayamamasıdır. Bu tür sorunlarda ağız, diş ve çene cerrahi devreye girer ve diş hekimleri, diş teli uygulamasıyla sorunları düzeltmeyi hedefler. Fakat diş teli ile tedavi edilemeyecek kadar ilerleyen problemlerde ise hekimlerin birtakım ameliyatlar gerçekleştirmeleri gerekmektedir.

Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi hakkında sıkça sorulan sorular

Diş çekimi sonrası iyileşme süreci, çekilen dişin konumuna, cerrahi işlemin karmaşıklığına ve hastanın genel sağlık durumuna bağlı olarak değişir. Genellikle birkaç gün ile birkaç hafta arasında değişen bir süreyi kapsar. İyileşme sürecini hızlandırmak için diş hekiminin verdiği talimatların dikkatlice takip edilmesi önemlidir.
Diş implantı, eksik bir dişin yerine yerleştirilen yapay bir diş köküdür. İmplant işlemi, cerrahi olarak çene kemiğine yerleştirilen titanyum vida benzeri bir cihazın kullanılmasını içerir. İyileşme sürecinin ardından protez diş implant üzerine monte edilir.
Ağız içi tümörler, genellikle ağız muayenesi sırasında veya semptomlar ortaya çıktığında teşhis edilir. Tanı için biyopsi yapılabilir. Tedavi, tümörün tipine, boyutuna ve yayılma derecesine bağlı olarak cerrahi çıkarma, radyoterapi ve kemoterapi gibi yöntemleri içerebilir.
Diş çapraşıklığı, geleneksel metal braketler veya şeffaf plaklar gibi yöntemlerle düzeltilir. Diş hekimi, hastanın durumuna ve tercihlerine göre en uygun tedavi yöntemini belirler. Tedavi süreci genellikle birkaç ay ile birkaç yıl arasında değişir.