Kanal Tedavisi

Kanal tedavisi, diş hekimliği alanında sıklıkla tercih edilen bir uygulamadır. Fakat genellikle ağrılı bir süreç olarak bilindiğinden çoğu hasta, tedavi sürecini bir hayli uzun bir şekilde ertelemektedir. Fakat modern sistemler ve tedavi teknikleri ile kök kanallardan bir veya iki seansta tamamen alınırken işlemlerin de ağrısız geçtiği söylenebilmektedir. Bu durum, genel kanının aksine tedavinin tamamen ağrısız şekilde tamamlanabildiğini göstermektedir.

Kanal tedavisinin ardından genel ağrı hissedilmese de ağrıyan bölgelerin enfeksiyon kaptığı düşünülebilmektedir. Bunun için doktorun bölgeye enfeksiyonu temizlemek adına belirli işlemler yaptığı da bilinmektedir.

Kanal tedavisi, diş hekimleri tarafından ağrılı bölgelerin tamamen iyileştirilerek ağrının ortadan kaldırılması için yapılmaktadır. Tedavi, tek seans olarak çevre dokularla birlikte işlem yapılacak dişin uyuşturulması ile başlar ve ortalama 45 dakika içerisinde tamamlanır. Hastalar, kanal tedavisini önleyerek tek seansta aşabilecekleri durumları daha kötü bir hale getirebilmektedirler. Üstelik ertelemek, kemik ve diş kayıplarına da kısa süre içerisinde yol açacaktır.

Kanal Tedavisi Nedir?

Diş hekimliği dilinde endodonti olarak da bilinen kanal tedavisi, dişin hasarlı veya iltihap toplayan yerinin çıkartılması, dişin tamamen dezenfekte edilmesi ve tekrar dolgu ile kapatılması işlemine verilen isimdir. Dişin iç kısmında yer alan ve pulpa adı verilen bölüm, diş minesinin yumuşak çekirdeği gibi görünür. Dişin herhangi bir travma ile parçalanması veya çatlaması durumunda zararlı bakteriler pulpa içerisine girerek ilgili bölümde çoğalırlar ve ağrı yaparlar.

Eğer pulpa içerisinde yer alan bakteriler temizlenerek diş tamamen dezenfekte edilmezse ciddi enfeksiyonlar ve diş apseleri görülmekte ve pulpanın ölmesiyle diş kayıpları kaçınılmaz olmaktadır. Bu nedenle dişe kanal tedavisi yapmak, çatlamış veya çürümüş dişin düşmeden kurtulmasını sağlamaktadır.

Kanal Tedavisi Ne Zaman Uygulanmalıdır?

Kana tedavisinin mutlaka yapılması gereken durumlar, dişlerde derin çürüklerin olması ve diş kemiğinde çatlakların yer aldığı anlardır. Diş hekimleri, muayene sırasında dolgu ile dişin iyileşemeyeceğine karar verirlerse zarar gören dişten pulpa kısmı çıkartılır ve bölgede daha fazla bakteri oluşmasının önüne geçilir. Bu nedenle kanal tedavisi, dişin kaybedilmemesi konusunda önemli bir rol oynamakta ve dişin kemik yapısını da bulunduğu yerde tutmaktadır.

Bunlarla birlikte kanal tedavisinin mutlaka uygulanması gereken durumlar arasında yüz ve boyun şişlikleri, diş hassasiyeti, çiğneme ve ısırmada zorlanma, diş etlerinde yara oluşumu, çatlayan dişler, diş etinde görülen şişlikler, diş kamaşması, derin çürükler ve koyulaşan diş etleri yer almaktadır. Bu tarz semptomlar ile karşılaşmanız halinde mutlaka diş hekiminize görünmenizde yarar var.

Kanal Tedavisi Nasıl Uygulanmaktadır?

Şimdilerde dişlerini dökülmeden kurtarmak isteyen çoğu kişi, kanal tedavisinin nasıl yapılacağını da merak etmektedirler. Bu noktada kanal tedavisinin asıl amacı çürük ve enfeksiyonun yok edilmesi olarak bilinir. Bu nedenle dişin tekrar eski işlevine dönebilmesi için bir veya iki seans süren zahmetsiz bir prosedür uygulanmaktadır.

1. İlk Muayene

Diş hekimi, kanal tedavisine başlamadan önce kök kısmını görebilmek ve enfeksiyon belirtilerini iyice saptayabilmek için bir röntgen çeker. Bu sayede dişteki son durum değerlendirilerek kanal tedavisinin nasıl yapılması gerektiği belirlenir. Diş pulpasındaki hasar çoksa kanal tedavisine başlanır.

1. Pulpa Dikkatlice Çıkarılır

İlk muayene işlemlerinin ardından lokal anestezi uygulanır ve ilk basamakta dişin iç kısmında yer alan pulpa çıkartılır. Pulpanın çıkartılmasıyla diş hekimi kök kısmında yapılacak işlemin ne kadar süreceğini ve nasıl olacağını saptar. Uygun aparatlar tercih edilerek kök kanalları yenilenir ve tamamen dezenfekte edilir.  45 dakika süren işlemden sonra gerekli prosedürlerin de uygulanmasıyla iki kez röntgen çekilir. Diş hekimi röntgeni inceledikten sonra işlemlerin başarılı olduğundan emin olursa kalıcı bir materyal ile bölge kapatılır.

1. İyileşme Süreci

Alınan pulpa bölgesindeki geçici materyalle birlikte bölge 4 – 5 gün kadar iyileşmeye bırakılır. Ardından bölgedeki açık alan geçici bir dolgu ile kapatılır. Bir sonraki seansta ise hastanın geçici dolgusu alınır ve yerine kalıcı dolgu yerleştirilir. Bu sayede kök kısmına gidebilecek tüm sızıntılar da engellenmiş olur.

Kanal Tedavisinden Sonra Mutlaka Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kanal tedavisinin ardından dikkat edilmesi gereken konular büyük önem taşımaktadır. Bu noktada kanal tedavisinden iltihaplı pulpa bölgesiyle birlikte sinirler de alınmaktadır. Bu nedenle diş bölgesinin uyaranlardan etkilenme konusu mümkün değildir. Fakat işlemden sonra bölgenin iyileşme süresinde iltihap nedeniyle diş hassasiyeti veya hafif ağrılar görülebilmektedir. Bu durumda doktorun yazacağı ağrı kesicileri kullanmak iyi bir çözüm olacaktır.

Uzmanlar, kanal tedavisinin ardından hastaların en az üç saat hiçbir şey yememelerini gerektiğini belirtmektedirler. Bu süre, dişin uyuşukluğunun geçeceği süre ile genellikle aynıdır. Bunun yanı sıra tedaviden sonra düzenli ağız ve diş sağlığı bakımının yapılması da bir hayli önemlidir. Tüm kurallara uyan hastalar, kanal tedavilerini ömür boyu kullanabileceklerdir.

Bunlarla birlikte diş minelerinde çürük oluşturabilecek şekerli gıdalar, mutlaka en az seviyede tüketilmelidir. Aksi halde pulpa kısımlarının tekrar bakteri ile dolması ve dişlerinizde kanal tedavisinin gerekli olması içten bile olmayacaktır. Ayrıca diş temizliği için mutlaka günde en az iki kere yumuşak kıllı bir diş fırçası ile dişler fırçalanmalı ve fırçala işleminden sonra diş ipiyle temizleme tamamlanmalıdır. Bunların yanı sıra dişlerinizin sağlıklı kalabilmesi için yılda en az iki kere diş muayenesine gitmeniz gerektiğini de belirtmekte yarar var.

Kanal Tedavisine Alternatifler Nelerdir?

Doğal dişleri kurtarmak, her zaman için en iyi tedavi seçeneği olarak görülmektedir. Doğal dişler, doğru beslenme ve düzenli ağız bakımı ile sağlıklı kalabilmektedirler. Bu nedenle kanal tedavisinin en iyi alternatifi olarak doğru beslenme ve ağzı bakımı ile dişlerin kurtarılması olarak gösterilmektedir

Bu noktada diş hekimleri tarafından kanal tedavisine yönelik alternatifler ise köprü, implant veya çıkarılabilir kısmi takma dişler olarak gösterilmektedir. Fakat bu yöntemlerin bazıları, dişlerin çekilmesine neden olurken bazıları da ağrıların geçmemesine sebep olacaktır. Bu nedenle dişlerinizi kurtarabilmek için kanal tedavisine en iyi alternatifleri öğrenebilmek adına mutlaka diş hekiminize danışmanızda yarar var.

Kanal Tedavisi hakkında sıkça sorulan sorular

Kanal tedavisi, dişin iç kısmında (pulp) enfeksiyon veya hasar olduğunda uygulanan bir diş tedavi yöntemidir. Enfekte veya hasarlı pulpu çıkararak dişin içini temizler, dezenfekte eder, doldurur ve kapatır. Bu işlem, dişin kurtarılmasını sağlar ve çekilmesini önler.
Kanal tedavisi, dişte ciddi çürük, kırık, travma veya diş eti hastalığı nedeniyle pulpun enfekte veya hasar gördüğü durumlarda gereklidir. Bu durumlar genellikle ağrı, hassasiyet, şişlik veya diş eti akıntısı gibi belirtilerle ortaya çıkar.
Kanal tedavisi genellikle lokal anestezi kullanılarak yapılır ve işlem sırasında ağrı hissedilmez. Ancak, enfeksiyonun şiddetine ve işlemin karmaşıklığına bağlı olarak işlem sonrası hafif bir rahatsızlık veya hassasiyet olabilir. Bu genellikle geçicidir.
Kanal tedavisi genellikle birkaç ziyarette tamamlanabilir. İlk ziyarette, enfekte pulpu çıkarılır ve diş temizlenir. Ardından, dezenfekte edilir ve geçici bir dolgu yerleştirilir. İkinci ziyarette, dişin içi doldurulur ve kapatılır. Tedavinin süresi, dişin durumuna ve karmaşıklığına bağlı olarak değişebilir.